Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) behoort tot de grootste ziekenhuizen in Nederland. De zeer uitgebreide Sinteso brandmeldinstallatie is onlangs in één werkdag geüpgraded naar de laatste softwareversie. Een meesterlijke prestatie.

De vraag of het allemaal wel zou lukken, bezorgde Marco van den Oever, senior projectmanager bij Siemens, enkele slapeloze nachten. Het UMCG is dan ook niet de eerste de beste locatie, maar een van de grootste ziekenhuizen in het land. Er zijn ca. 1300 bedden en dagelijks komen er zo’n 20.000 mensen over de vloer. Een stad in de stad, kortom.

Uitgebreide brandmeldinstallatie

“De Sinteso brandmeldinstallatie bij het UMCG is het grootste operationele Fire-LAN netwerk in Europa”, aldus Van den Oever. “In dit glasvezelnetwerk zijn 57 deelnemers opgenomen: 38 brandmeldcentrales, 19 bedienterminals met daarboven een MM80000 managementsysteem. Het upgraden van de software was een mega-uitdagende klus aangezien je de deelnemers niet een voor een, verspreid over meerdere dagen, kunt upgraden. Dit moest allemaal op dezelfde dag gebeuren, met uiteraard minimale hinder voor de patiënten, medici en ander ziekenhuispersoneel, bezoekers en studenten.”

Grondige voorbereiding

Vanzelfsprekend werd deze dag door medewerkers van Siemens en het UMCG goed voorbereid. Ze bespraken wat de werkzaamheden zouden betekenen voor de dagelijkse routine op het UMCG-complex. Ze brachten de risico’s in kaart en legden vast hoe deze gepareerd konden worden. Van den Oever: “Er moesten bijvoorbeeld extra pc’s voorhanden zijn om bij een pc-crash direct een vervangende computer te hebben. Het UMCG had, net als Siemens, ook extra medewerkers nodig om bij ziekte of uitval op die dag direct op te kunnen schalen.”

Succesvolle dag

Het team bestond uit 6 medewerkers van de afdeling Bouw en Facilitair van het UMCG, 10 brandwachten en 14 medewerkers van Siemens. De upgrade-dag begon om 6.30 uur met een opstartoverleg. Gedurende de hele dag was het specialistenteam van het Siemens-kenniscentrum op de site aanwezig om bij storingen direct te kunnen handelen en ondersteunen. De opluchting was groot, toen alles om 19.30 uur gereed en weer draaiende was. “We zijn trots op dit team, dat met veel gedrevenheid en inzet, maar ook met lol en lachsalvo’s, de dag zo goed heeft afgerond”, aldus Van den Oever. Ook bij de technische afdeling van het UMCG spreekt men van een succesverhaal: “Dit zijn de momenten die er voor ons als klant toe doen. Siemens heeft de juiste risico’s herkend en hier passend op geanticipeerd. Door de goede voorbereiding en samenwerking is deze grote uitdaging succesvol verlopen.”