Met rook en vuur testte Siemens vorig jaar de werking van de brandmeldsystemen in het nieuwe treinstation Delft. Om te voldoen aan de architectonische wensen moest soms naar creatieve oplossingen worden gezocht.

Het project startte in 2012 met een testopstelling bij Siemens in Zoetermeer. De besturing van de tunnelinstallaties, inclusief de brandmeldinstallatie voor de perrons, werd daar op schaal gebouwd en een jaar lang getest. In oktober 2013 startte de bouw van de brandmeldinstallatie op het station. De eerste fase van het nieuwe station Delft werd eind februari 2015 opgeleverd.

Lineaire temperatuurdetectie

In het ondergrondse station wordt lineaire temperatuurdetectie ingezet om brand te detecteren. Aan het plafond boven de perronranden is een glasvezelkabel gemonteerd. Met lasertechnologie wordt de temperatuur van elke drie meter van de glasvezel gemeten. Overschrijdt de temperatuur ergens in de vezel een vooraf ingestelde waarde, dan gaat het alarm af. De instellingen zijn vastgesteld op basis van proefbranden en de ervaring van Siemens bij vergelijkbare installaties. Na de inbedrijfname bleken enkele treinen tijdens het remmen onverwacht veel warmte af te geven, waardoor het alarm afging. De marge die wordt geboden vanuit de proefbranden en de norm waaraan dit systeem moet voldoen, is optimaal benut om de instellingen te optimaliseren.

Uitdagingen

Tijdens de realisatie kreeg het team te maken met diverse technische uitdagingen. De kabelwegen in de fietsenstalling waren al ingestort in beton voor Siemens betrokken werd bij het ontwerp van de leidingloop. Hierdoor moest extra bekabeling voor de brandmeldinstallatie worden aangelegd. Verder is er in de fietsenstalling een lekkage geweest. En in het stadskantoor naast het station werden bij boringen drie belangrijke kabels van de brandmeldinstallatie verbroken. Dat gebeurde op de dag voor de opening van het station. Gelukkig kon alles diezelfde dag opgelost worden.

Creatieve oplossingen

Voor de branddetectie in de liften van de stationshal bedacht het team een creatieve oplossing. Volgens de norm moet de liftschacht zijn voorzien van automatische brandmelding, maar in een glazen liftschacht zonder gesloten plafond kan je niet zomaar allerlei apparatuur inbouwen. Daarom wordt hiervoor de detectie in het plafond van de stationshal gebruikt. Met een proefbrand bovenop de liftkooi is aangetoond dat dit werkt. Voor een plafonddeel tussen de mezzanine en de fietsenstalling is eveneens maatwerk geleverd. Dit ca. 200 m2 grote plafond bestaat uit 75 glazen platen op hoge balken, waarlangs licht doordringt tot op de mezzanine. Volgens de norm hadden hierin 15 puntmelders moeten worden verwerkt. Met andere meldertechnologie en een proefbrand kon Siemens dit tot twee lineaire rookmelders reduceren.

Uitbreiding

Het station is nog niet helemaal klaar. De komende jaren wordt het aantal sporen verdubbeld van twee naar vier. In dat kader worden de dienstgebouwen uitgebreid en komt er een tweede perroneiland bij. Siemens heeft in het ontwerp al rekening gehouden met de verdere uitbreiding van de brandmeld- en ontruimingsalarminstallatie.

Meer weten? Lees hier verder.

Kijk voor meer actueel nieuws hier.